Helikopterinspeksjon av breer

Köningsbreen mot Mohnbukta. Det er en del smeltevannskanaler før den nedre delen av breen. Foto: Bjørn Erik Jorkjend.

Sysselmesteren har i høst fløyet med helikopter over breområder der det er mye ferdsel, spesielt vinterstid. Felles for flere breer er at de ser ut til å «slippe» fjellsidene, og brede og langsgående sprekker dannes. 

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 20.12.2022

I oktober ble det gjort en breflyvning med observatører fra Sysselmesteren, UNIS og Longyearbyen Røde Kors Hjelpekorps. Flyruta var:

Sassendalen – Königsbergbreen – Heuglinbreen – Petermannbreen – Potpeschnigbreen – Philippbreen – Filchnerfonna – Lomonosovfonna – Nordenskiöldbreen – Filchnerfonna – Philippbreen – Von Postbreen – Rabotbreen – Kokbreen – Slakbreen – Sjaktbreen.

Se bilder og kart i dokumentet til høyre.

Sysselmesteren understreker at bilder og kart ikke sier noe om forholdene andre steder enn de som er omtalt.  Det betyr med andre ord ikke at det er trygt alle andre steder.

De som ferdes ute i naturen på Svalbard oppfordres som alltid til å ta sine forholdsregler og være varsomme. Forholdene kan også ha endret seg etter overflyvningene. Sikkerheten er den enkeltes ansvar.

Normal oppkjøring fra Adolfbukta på Nordenskiöldbreen.
Normal oppkjøring fra Adolfbukta opp på Nordenskiöldbreen. Foto: Andy Hodson.

 

Nedre del av Rabotbreen mot sørvest.
Nedre del av Rabotbreen mot sørvest. Foto: Bjørn Erik Jorkjend.